Implementasi Model Pembelajaran Interaksi Sosial Untuk Meningkatkan Karakter Peserta Didik

  • Koko adya winata Universitas Sangga Buana
  • Aan Hasanah UIN Sunan Gunung Djati
Keywords: PENERAPAN MODEL

Abstract

Abstrak:This paper aims to examine the application of social interaction learning models to improve the character of students. Social interaction model is a learning model that holds that the learning process is inseparable from the reality of life. Students are understood with the phenomena that exist in life, so the learning process is intended to prepare students to be able to interact widely in the community. In this case, students are taught about how to interact politely, harmoniously, democratically and uphold the values ​​of civilization called character. The research method used is descriptive qualitative. By using a qualitative approach researchers are expected to be more flexible in understanding, observing and conducting more accurate reviews regarding the application of social interaction learning models to improve the character of students. The findings in this study can be concluded as follows: a) learning model of social interaction can improve the character of students manifested in social interaction better, b) the ability of students to interpret phenomena in society critically and politely, c) foster motivation intrinsic learners to character values.

 

Kata Kunci: Model Penerapan Pembelajaran, Model Interaksi Sosial, Karakter

                 Mahasiswa.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Afifah Zafirah, Fardatil Aini Agusti, Engkizar, Fuady Anwar, Fajri Alvi, dan Ernawati, (2018), Penanaman Nilai-Nilai Karakter Terhadap Peserta Didik Melalui Permainan Congkak Sebagai Media Pembelajaran, Jurnal Pendidikan Karakter, Tahun VIII, Nomor 1, 95-104,Agustinus Indradi, (tth), Pembentukan Karakter Kritis Dan Kreatif MelaluiPembelajaran Bahasa Dan Keteladanan Guru Bahasa, PS PBSI FKIP Universitas Jember | Seminar Nasional, 645-654.Aunurrahman, (2018), Belajar dan Pembelajaran,Bandung: Alfabeta.Hanna Sundari, (2015), Model-ModelPembelajaran Dan PemerolehanBahasaKedua/Asing, Jurnal PujanggaVolume 1, Nomor 2, 106-117.Hadi Machmud, (2014), Urgensi PendidikanMoral Dalam Membentuk Kepribadian Anak, Jurnal Al-Ta’dibVol. 7 No. 2, 75-84.Hastha Purna Putra, Nurhizrah Gistituati &Syahniar, (2015), Peningkatan Perilaku Prososial Siswadi Sekolah melalui Layanan Bimbingan Kelompok dengan Teknik Modeling, Jurnal Konseling dan Pendidikan, Vol. 3 No. 2, 31-39.Isjoni, (2012), "Efektivitas Model Kooperatif dalam Pelajaran Sejarah di Sekolah". Dalam Isjonidan M. A. Hj. Ismail, Model-Model Pembelajaran Mutakhir: Perpaduan Indonesia-Malaysia (pp. 145--170). Yogyakarta:Pustaka Pelajar, 2012.Ilham Hudi,(2017), Pengaruh Pengetahuan Moral Terhadap PerilakuMoralPada Siswa SMPNegeri Kota Pekan Baru Berdasarkan Pendidikan Orangtua, Jurnal Moral Kemasyarakatan-VOL.2, NO.1, 30-44.Lickona, Thomas, (2012),Mendidik UntukMembentuk Karakter: Bagaimana Sekolah dapatMemberikan Pendidikan Sikap Hormat dan Bertanggung Jawab. (Penerjemah: Juma Abdu Wamaungo. Jakarta: Bumi Aksara, 85-100.Messi dan Edi Harapan, (2017), MenanamkanNilai Nilai Kejujuran Di DalamKegiatan Madrasah Berasrama (Boarding School), Jurnal Manajemen, Kepemimpinan, dan Supervisi Pendidikan, Volume 1, No. 1, 278-290, 2017.Muhammad Mushfi El Bali,(2017), ModelInteraksi Sosial DalamMengelaborasi Keterampilan Sosial, Jurnal Pedagogik, Vol. 04 No. 02, 2017 ISSN: 2354-7960, E-ISSN: 2528-5793, 211-227, 2017.Mustari, Muhammad,(2014), Nilai KarakterRefleksi untuk Pendidikan. Jakarta: PT Raja Gravindo Persada 14.Nurkholik Affandi, (2012), Harmoni Dalam Keragaman (Sebuah Analisis tentang Konstruksi Perdamaian Antar Umat Beragama), Jurnal Komunikasi dan Sosial Keagamaan, Vol: XV, No. 1, 71-84, 2012.Prita Dwi Astuti, Hadiwinarto, Afifatus Sholihah, (2018), Studi Deskriptif InteraksiSosial Mahasiswa S1 Jurusan Ilmu Pendidikan Berdasarkan Keterlibatan Organisasi Kemahasiswaan Di Fakultas Keguruan Dan Ilmu Pendidikan Universitas Bengkulu, Jurnal Ilmiah Bimbingan dan Konseling, Volume 1 Nomor 2, 29-38, 2018.Rina Aristiani, (2016), MeningkatkanPercaya Diri Siswa Melalui LayananInformasi Berbantuan Audiovisual, Jurnal Konseling GUSJIGANG,Vol. 2 No. 2 Print ISSN 2460-1187, 182-189, 2016.Samrin, (2016), Pendidikan Karakter (Sebuah Pendekatan Nilai), Jurnal Al-Ta’dib, Vol. 9 No. 1, 120-143.

Published
2021-01-27