Corporate Organizational Communication Strategy in Increasing Employee Motivation in Achieving Targets

  • Nanda Dwi Riskia Institut Ilmu Sosial dan Manajemen STIAMI
  • Hardi Fardiansyah Institut Ilmu Sosial dan Manajemen STIAMI
  • Eko Kuswoyo Institut Ilmu Sosial dan Manajemen STIAMI
  • Suherman Suherman Institut Ilmu Sosial dan Manajemen STIAMI
  • Geofakta Razali Institut Ilmu Sosial dan Manajemen STIAMI
Keywords: Organizational Communication Strategy, Motivation, Target Achievement

Abstract

BAF Bussan Auto Finance is a financial service provider company focusing on financing new motorbikes specifically for the Yamaha brand. Not only providing financing services for Yamaha brand motorcycles, Bussan Auto Finance also provides financing for car loans, electronic devices, gadgets, furniture, and agricultural machinery. Therefore, PT. BAF realizes there must be concrete steps to increase motivation and morale between employees and leaders. This study aims to determine organizational communication strategies for increasing the motivation and morale of Motor Yahama employees. Bussan Auto Finance (BAF) has the vision to become a leading and trusted finance company for customers, business partners, employees and the public. To realize this vision, Bussan Auto Finance has a mission to provide the best financial solutions for the welfare of society. The research method used is qualitative research with observations, interviews, and documentation conducted on Toyota Perintis Sales Department employees. The research results obtained by drawing this conclusion are the company's organizational communication strategy in increasing motivation and achieving good credit sales targets so that companies can achieve optimal or desired profits.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Arni Surwanti, Motivasi Kerja, Kepuasan Kerja, dan Kinerja, Vol. II, No.1, 2011.
Budiasih, Y. (2018). Struktur Organisasi, Desain Kerja, Budaya Organisasi Dan Pengaruhnya Terhadap Produktivitas Karyawan Studi Kasus Pada PT. XX Di Jakarta. Liquidity, 1(2).
Dedi Iskandar, Strategi Komunikasi Organisasi Dalam Membangun Loyalitas Kerja Pegawai, Jurnal Persepsi, Communication Journal, Vol.4, No.1, 2021
Diana Azwina, Pengaruh Komunikasi Organisasi Terhadap Kinerja Karyawan Pada PT.Gapa Citra Mandiri, Radio Dalam Jakarta Selatan Jurnal Disrupsi Bisnis, Vol.3, No.1, 2020.
Evi Zahara. (2018). Peranan Komunikasi Organisasi Pimpinan Organisasi. Peranan Komunikasi Organisasi Bagi Pimpinan Organisasi, 1829–7463(April), 8.
Flippo, Edwin B, 1995, Manajemen Personalia, Edisi VI, PT. Erlangga, Jakarta.
Furqon, C. (2003). Hakikat Komunikasi Organisasi. Hakikat Komunikasi Organisasi, 2(15), 1–9.
Firdaus, dkk, Pengaruh Kompensasi Finansial dan Motivasi Kerja Terhadap Kinerja Karyawan Pada Perusahaan PT Bussan Auto Finance, Universitas Binaniaga Indonesia, 2020
Gammahendra, F., Hamid, D., & Riza, M. F. (2014). Pengaruh Struktur Organisasi terhadap Efektivitas Organisasi. Jurnal Administrasi Bisnis (JAB), 7(2), 1–10.
Gita Farista, Kinerja Karyawan Pada PT Bussan Auto Finance di Kota Palu, Jurnal Kotalogis, Vol.5, No.4, 2017.
Harahap, M. D. (2021). Pengaruh komunikasi organisasi dan gaya kepemimpinan terhadap kepuasan kerja karyawan Metro Tv Sumut. PERSEPSI: Communication Journal, 4(1), 69–79
Handayaningrat, Soewarno. 1982. Pengantar Ilmu Pengetahuan dan Manajemen. Jakarta: Gunung Agung.
Hasibuan,Malayu S.P. 2000. Manajemen Sumber Daya Manusia. Edisi Revisi. Jakarta: Bumi Aksara
Iskandar, D. (2021). Strategi Komunikasi Organisasi Dalam Membangun Loyalitas Kerja Pegawai. PERSEPSI: Communication Journal, 4(1), 31–42
K.A.Miskiani, Peningkatan Kinerja Karyawan Melalui Motivasi Kerja Disiplin Kerja, Jurnal Manajemen dan Bisnis, Vol.2, No.2, 2020
Lubis, F. H., Pahlevi Hidayat, F., & Hardiyanto, S. (2021). Strategi Komunikasi Organisasi PK IMM FISIP UMSU Dalam Melaksanakan Program Kerja di Masa Pandemi Covid-19. SiNTESa CERED Seminar Nasional Teknologi Edukasi Dan Humaniora, 2021, 1.
Malthis, 2006, Pengaruh Motivasi Kerja Dan Budaya Organisasi, Yogyakarta: Aneka Ilmu.
Moore, H. F. (1998). Hubungan Masyarakat, Prinsip, Kasus, dan Masalah. PT. Remadja Karya.
Muhammad, M. (2017). Pengaruh Motivasi Dalam Pembelajaran. Lantanida Journal, 4(2), 87.
Nawawi, Hadari. 2003. Kepemimpinan Mengefektifkan Organisasi. Yogyakarta: Gadja Mada University
Nanda Dwi Rizkia, Hardi Fardiansyah, (2022), Metode Penelitian Pendidikan, Widina, Bandung.
Novera Annisa Puspasari, Strategi Komunikasi Pemasaran Melalui Media Sosial Dalam Meningkatkan Brand Awarensess, Jurnal Komunikasi, 2021
Putri, P. (2014). Studi Tentang Kemandirian Warga Belajar Melalui Kursus Menjahit Di Pkbm Kihajardewantoro Desa Jegreg Kecamatan Lengkong Kabupaten Nganjuk. Jurnal Manajemen. No.2 Vol.16 Hal.8
Prawirosentono, Suryadi. 2008, Kebijakan Kinerja Karyawan, Yogyakarta: BPFE
Siti Nurina Hakim, Komunikasi Organisasi, Jurnal Kognisi, Majalah Ilmiah Psikologi, Vol.4, No.2, 2000
Sosialisman, Sukmawati, Luhur Wicaksono, Motivasi dan Kepribadian Dalam Organisasi, Jurnal Ilmu Sosial dan Pendidikan (JISIP), Vol.7, No.2, 2023
Suhendta Atmaja, Komunikasi Organisasi (Suatu Tinjauan Teoritis dan Praktis, Vol.3, No.2, 2018.
Wawancara dengan HRD PT BAF, Kantor Pusat Jakarta Selatan, 2023
Wawancara dengan Kepala Cabang PT BAF Bogor, Bogor, 2023
Published
2023-07-15
How to Cite
Riskia, N., Fardiansyah, H., Kuswoyo, E., Suherman, S., & Razali, G. (2023). Corporate Organizational Communication Strategy in Increasing Employee Motivation in Achieving Targets. INTERACTION: Jurnal Pendidikan Bahasa, 10(1), 494-502. https://doi.org/10.36232/jurnalpendidikanbahasa.v10i1.4570